Stanowisko w sprawie szczepień przeciwko COVID-19 u pacjentów poddających się zabiegom z zakresu medycyny estetycznej



Stanowisko Polskiego Towarzystwa Medycyny Estetycznej i Anti-Aging, Sekcji Dermatologii Estetycznej Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego oraz Stowarzyszenia Lekarzy Dermatologów Estetycznych.


ZABIEGI Z ZAKRESU MEDYCYNY ESTETYCZNEJ W ŻADNYM WYPADKU NIE SĄ PRZECIWWSKAZANIEM DO WYKONANIA SZCZEPIENIA PRZECIWKO COVID-19.

Wprowadzenie na rynek szczepionki przeciwko zarażeniu wirusem SARS-Cov-2 budzi u części pacjentów wiele kontrowersji. Zarówno szczepionka COVID-19 firmy Pfizer oraz szczepionka firmy Moderna mają zdolność do aktywnego uodporniania w celu zapobiegania chorobie wywoływanej przez wirusa SARS-CoV-2, generują naturalną produkcję przeciwciał i stymulują układ immunologiczny do ochrony przed chorobą. Aktualnie dostępne dane oceniające wpływ stosowanych zabiegów medycyny estetycznej na bezpieczeństwo szczepień przeciwko COVID-19 wskazują, że nie są w żadnym wypadku przeciwskazaniem do wykonywania szczepień u pacjentów, którzy wcześniej poddawali się zabiegom z użyciem kwasu hialuronowego, toksyny botulinowej, mezoterapii czy laseroterapii. Kilka tygodni temu pojawiła się informacja, że u 3 osób poddanych szczepieniu szczepionką Moderna, które wcześniej miały podany kwas hialuronowy, pojawiły się w miejscu podania kwasu hialuronowego: obrzęk, zaczerwienienie i stan zapalny. Objawy te po zastosowaniu typowego leczenia ambulatoryjnego ustąpiły bez żadnych następstw. Z medycznego punktu widzenia powstałe objawy można wyjaśnić opóźnioną reakcją immunologiczną na wypełniacz – kwas hialuronowy. Reakcję taką obserwuje się w rzadkich przypadkach u osób o pewnym predyspozycjach na skutek pobudzenia układu immunologicznego (w tym wypadku była to szczepionka). Sytuacja ta może pojawić się w dużej rozpiętości czasowej. U tych pacjentów istnieje często tego typu reakcja o charakterze immunologiczno-zapalnym również przy innych zabiegach. Syndrom ten w literaturze nazywany jest ASIA (Autoimmune/ Inflammatory Syndrom Induced by Adjuvants).

Zaistniały problem (3 pacjentów) wydaje się być niezmiernie rzadkim, łatwo wyleczalnym objawem, zdarzającym się również przy innych procedurach medycznych. Jako grupa Towarzystw Naukowych zajmujących się bezpośrednio medycyną estetyczną, postanowiliśmy zareagować natychmiast i poinformować o możliwości wystąpienia takiej sytuacji, uspokoić pacjentów i wprowadzić stosowne zalecenia dla lekarzy wykonujących zabiegi medycyny estetycznej.
Proponowane zalecenia dla lekarzy:

  • zebranie wywiadu ze zwróceniem uwagi na niespecyficzne reakcje po wcześniejszym podaniu kwasu hialuronowego
  • odroczenie podania kwasu hialuronowego na okres jednego miesiąca od ostatniej dawki szczepionki u osób, u których istnieje podejrzenie wystąpienia skutków ubocznych
  • poinformowanie pacjenta o możliwych skutkach ubocznych występujących niezwykle rzadko i łatwych w leczeniu
  • informowanie instytucji nadzorujących o wystąpieniu ewentualnych działań niepożądanych
    Dr Andrzej Ignaciuk
    Prezes Polskiego Towarzystwa Medycyny Estetycznej i Anti-Aging
    Prof. dr hab.n.med. Barbara Zegarska Przewodnicząca Sekcji Dermatologii Estetycznej PTD
    Dr n. med. Ewa Kaniowska
    V-ce Przewodnicząca Stowarzyszenia Lekarzy Dermatologów Estetycznych
© Wszelkie prawa zastrzeżone Polskie Towarzystwo Medycyny Estetycznej i Anti-Aging 2014